Spausdinti šį puslapį

Vilkikų variklių chip tiuningas – kam jis reikalingas?

Vilkikų variklių chip tiuningas – kam jis reikalingas? Vilkikų variklių chip tiuningas – kam jis reikalingas?

GALINGAS LT, UAB

www.galingas.lt

Sunkiųjų transporto priemonių variklių programavimas, arba kitaip – variklių „chip tiuningas“ apipintas mitais ir legendomis. Vieni ją išbandę naudoja toliau, kitiems – tai nepažinta naujovė. UAB „Galingas LT“ dar 2006 metais, pirmieji Vilniuje pavertė kokybiško „chip tiuningo“ paslaugą įkandamą eiliniam klientui. Įmonės direktorius Mykolas Stravinskas atskleidžia dėl kokių priežasčių dažniausiai yra programuojami vilkikų varikliai ir kaip vyksta variklių programavimas.

Kaip vyksta variklio programavimas?

Variklio valdymo programa yra pakeičiama taip, kad išgauti kuo didesnį variklio naudingumo koeficientą, iš to paties kuro kiekio išgaunant kuo daugiau šilumos: keičiami kuro kiekio, kuro bei turbinos slėgio, įpurškimo kampo, įvairių ribotuvų parametrai. „Galingas LT“ darbas panašus kaip ir gamintojo, kuris kas tam tikrą laiką diegia naujas variklio valdymo programas, nes jose nuolat yra ką patobulinti.

Suprogramavus vilkiko variklį vairuotojas gali sutaupyti vidutiniškai, 8 –10 proc., atskirais atvejais – iki 15% kuro. Vilkiko variklio programavimas, priklausomai nuo vilkiko modelio, užtrunka nuo 4 valandų iki visos darbo dienos.

Ar yra variklių, kurių programuoti neverta?

Dažniausiai tai būna patys galingiausi savo gamoje esantys varikliai. Pavyzdžiui, jei paimtume tų pačių MAN vilkikų variklių galingumus 400 Aj, 440 Aj ir 480 Aj ir 520 Aj, iš paties galingiausio to paties motoro varianto, gausime mažiausiai naudos, lyginant su standartine variklio valdymo programa. Dažnai įmanomas toks programavimo stilius: patį silpniausią savo gamoje variklį priversti dirbti 70 – 90Aj didesniu galingumu, išsaugant tas pačias kuro sąnaudas, arba netgi jas kiek sumažinant.

Per kiek laiko atsiperka vilkiko variklio programavimas?

Skaičiuokime paprastai: vidutinio galingumo vilkiką priverčiame naudoti 3/100 km mažiau kuro. Nuvažiavę 1000 km sutaupome 30 l kuro, po 10000 km jau turime 300l sutaupytų degalų. Esant dabartinėms kainoms, programavimas atsiperka po 14 000 – 20 000 km.

„Rezultatai tiesiogiai priklauso nuo vilkiko eksploatavimo sąlygų“ , pasakoja „Galingas LT“ direktorius. „Pavyzdžiui, programavome VOLVO FH 13 (2006 – 2007 pagaminimo metų) su 400 Ag varikliu. Iki variklio programavimo, kuro sąnaudos siekė apie 36 l/100 km. (važinėjant Lietuvoje ir Latvijoje). Po programavimo, variklio galią pakėlus iki 460Aj, kuro sąnaudų vidurkis nukrito iki 31 – 32 l/100 km. Vėlesnių metų vilkikui MERCEDES Actros (2006 – 2007 m.) naudingumas siekia 7 – 8 proc. ir kuro sąnaudų skirtumas yra kiek mažesnis, tačiau nauda vis dar juntama. Atsiperkamumą įtakoja kur vilkikas važiuoja, kokį kurą naudoja, tačiau vienas svarbiausių faktorių – vairuotojo patirtis ir įgūdžiai“ .

Kokią įtaką kuro sąnaudoms turi vairuotojas ar teritorija, kai vilkiko variklis programuotas?

„Iš karto po MERCEDES Actros (2007 m.) programavimo į reisą buvo išleisti vairuotojai, prieš tai dirbę su IVECO Stralis vilkikais. Po pirmo reiso vairuotojai grįžo su gana liūdnais kuro sąnaudų rezultatais: galingumas – puikus, tačiau sąnaudos keliais litrais didesnės už buvusį vidurkį. Pakeitus vairuotojus į labiau patyrusius, bei dirbusius su to paties gamintojo vilkikais, situacija iškart pasikeitė į planuotą pusę“ – patirtimi dalinasi  „Galingas LT“ M.Stravinskas.

Dauguma bendrovės klientų vilkikų važinėja visoje Europoje, kurioje gausu kalnuotų vietovių. Galingesnis variklis lyginant su varikliu iki programavimo, neviršydamas vidutinio greičio, kalnuotą kelio ruožą įveikia greičiau, nes mažiau laiko užtrunka įsibėgėjimas. Silpnesnį variklį nuolat spaudžiant, išnaudojamos daug didesnės kuro sąnaudos nei su galingesniu varikliu.

Ar Lietuvoje populiarus sunkiojo transporto „chip tiuningas“?

Vakaruose „Galingas LT“ atliekamos paslaugos yra gerokai populiaresnės nei Rytų Europoje (įskaitant Lietuvą). Mūsų ir kaimyninių šalių žmonėms vis dar sunkiai suvokiamas faktas, kiek daug galima ištobulinti variklio valdymą, neimant į rankas plaktuko ir replių. „Noriu pabrėžti, jog su Lietuvos ar kaimyninių šalių variklių programuotojais nedirbame jau ilgą laiką, todėl juos retai pasiekia kokybiška ir brangi informacija apie variklių programų sudarymo naujoves. Mūsų programuotojai – vokiečiai, belgai, prancūzai, vengrai, todėl dauguma atvejų vilkikus įmanoma programuoti vietoje, nevykstant pas mus.“

Darbas su sunkiąja technika ne visada lieka garsiai paminėtas, nes tenka programuoti ir vilkikus su galiojančia gamintojo garantija, todėl „Galingas LT“ akylai saugo savo klientų privatumą. Priešingai, nei daugelis galvoja, techniškai variklio programavimas neprieštarauja garantinės priežiūros sąlygoms, tačiau teisiškai, gamintojo atstovas turi teisę nutraukti garantinę vilkiko priežiūrą. Tai – derybų su technikos pardavėju klausimas.

Manoma, kad programuodami garantinius automobilius, programuotojai iš variklio „išspaus“ maksimalų galingumą, ir jei kažkas suges, gamykla garantinį automobilį nemokamai sutvarkys, todėl gamintojas draudžia prižiūrėti techniką, kurios variklio valdymo programa modifikuota. Ilgesnį laiką dirbantys su įmone „Galingas LT“ tiek technikos savininkai, tiek gamintojo atstovai žino, jog čia su programuojama „garantine“ technika elgiamasi itin atsakingai, ir neperžengiama tikrųjų leistinų apkrovų mazgams. Taip dažniausiai sėkmingai išsprendžiami klausimai tarp bendrovės ir vilkikų pardavėjo su pirkėju.

Dažniausiai variklio programavimo stilius taikomas siekiant padidinti variklio galingumą bei sukimo momentą, tuo pačiu metu sumažinant kuro sąnaudas 8 - 10 proc. Kitų klientų poreikiai būna individualūs: vieni nori tik maksimaliai sumažinti kuro sąnaudas, kiti – išgauti maksimalų saugų variklio galingumą ir neprarasti kuro sąnaudų, o tam tikrais atvejais kuro sąnaudos išvis nėra svarbios.

Straipsnis parengtas pagal: www.cargonews.lt. Agnė Rutkauskaitė. „Tiuninguotų“ vilkikų variklių daugiau nei galvojote.

  • šrifto dydis
Pasidalink:

Susiję įrašai (pagal žymę)

Joomla SEF URLs by Artio